Jak wzmacniać odporność seniorów
Artykuł

Jak wzmacniać odporność seniorów

W starszym wieku układ odpornościowy jest słabszy, więc seniorzy są bardziej narażeni na zakażenia. Na dodatek gorzej przechodzą infekcje i częściej borykają się z ich powikłaniami. Podpowiadamy, co pozytywnie wpływa na odporność w starszym wieku.

Wraz z upływem lat system immunologiczny słabnie. Często przyczyną nie jest sam wiek, ale towarzyszące mu choroby, takie jak nadciśnienie, cukrzyca czy POChP (przewlekła obturacyjna choroba płuc). Na szczęście możemy wpływać na siłę swojego systemu odpornościowego, stosując chociażby domowe sposoby na odporność, również pod postacią suplementów np. na bazie naturalnych rybich olejów i czosnku lub stosując odpowiednią dietę, zapewniając sobie codzienną dawkę ruchu, często myjąc ręce czy pracując nad umiejętnością radzenia sobie ze stresem.

Oto 8 sposobów na wzmocnienie obronnych sił organizmu w starszym wieku:

 

  1. Nie lekceważmy przewlekłych schorzeń. Cukrzyca, nadciśnienie, zapalenie stawów dodatkowo obciążają układ immunologiczny. Gdy są dobrze kontrolowane, wywierają mniejszy wpływ na odporność.

  2. Warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste (kasze, razowe pieczywo) są najbogatszym źródłem witamin (A, E i C) oraz składników mineralnych (selen, cynk), które usprawniają działanie układu odpornościowego. Dziś dietetycy zalecają aż siedem porcji warzyw i owoców dziennie, z przewagą tych pierwszych. By podołać tym zaleceniom, każdy posiłek powinien zawierać warzywno-owocowy dodatek. Warzywa i owoce są również zdrowym pomysłem na przekąskę. Uwaga: porcja to również zupa warzywna, kompot (bez cukru), jabłko czy papryka na kanapce.

  3. Ryby zawierają wiele cennych substancji wzmacniających układ odpornościowy - przede wszystkim kwasy omega-3, witaminę D3, cynk i selen. Regularne ich jedzenie będzie wspierać mechanizmy obronne organizmu. Warto jednak wiedzieć, że smażenie niszczy witaminę D, a w swoje menu czasami trudno wpleść wystarczającą liczbę potraw z ryb. Wtedy z pomocą przychodzą suplementy diety na bazie naturalnych rybich olejów. Szczególnie cenny jest olej z wątroby rekina, bo zawiera naturalne biologicznie czynne substancje, takie jak alkiloglicerole i skwalen. Tych cennych składników nie potrafimy wytworzyć syntetycznie, dlatego musimy poszukiwać ich w naturze - olej z wątroby rekina jest ich najbogatszym źródłem. Warto szukać produktów wzbogacanych o witaminę D3, która wpływa na zdrowie układu odpornościowego.

  4. Czosnek ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Obniża też poziom hormonów stresu. Na jego zbawienne działanie możemy jednak liczyć przede wszystkim wtedy, gdy spożywamy go na surowo, co nie wszystkim odpowiada z powodu intensywnego zapachu. Dlatego dobrym wyjściem mogą być suplementy na wzmocnienie odporności zawierające tę substancję.

  5. Aktywność fizyczna sprzyja zdrowiu układu krążenia i serca, jednocześnie rozluźnia ciało i umysł. To najprostszy sposób na rozładowanie stresu, który - jeśli się przedłuża - drastycznie obniża odporność. Spacery, jazda na rowerze i inne formy ruchu o umiarkowanym natężeniu pomagają wzmocnić układ odpornościowy. Pamiętajmy, że podczas wysiłku fizycznego rośnie ilość i aktywność białych krwinek - komórek układu odpornościowego, które rozpoznają i niszczą patogeny.

  6. Mycie rąk to prosty i super-zdrowy nawyk, zapobiegający rozprzestrzenianiu się wirusów i bakterii. Myć ręce powinniśmy nie tylko po skorzystaniu z toalety czy przed jedzeniem, ale również po powrocie do domu z zakupów, z kina czy spaceru. Jeśli kaszlemy czy kichamy, lepiej zasłaniać usta chusteczką lub łokciem, a nie dłonią. W ten sposób sami nie przyczynimy się do rozprzestrzeniania zarazków, chwytając zaraz po kichnięciu dłonią za poręcz czy klamkę.

  7. Dobry sen jest nie do przecenienia, jeśli mowa o wspomaganiu odporności - co w przypadku osób starszych jest szczególnie ważne. Z wiekiem śpimy bowiem krócej. To naturalne. Zmieniają nam się pory zasypiania i wstawania: zazwyczaj chodzimy spać wcześniej i wcześniej się budzimy. W przypadku seniorów częste drzemki w ciągu dnia dodatkowo utrudniają dobry sen w nocy. Ważne jednak, by budzić się wypoczętym. Jeśli tak się nie dzieje, warto skorzystać z porady lekarza pierwszego kontaktu lub popracować nad stworzeniem sprzyjających wypoczynkowi warunków (stonowane światło, odpowiednia temperatura, przewietrzona sypialnia, rezygnacja z korzystania z komputera i telewizora przed zaśnięciem). Dobry nocny wypoczynek to jeden z najlepszych naturalnych wzmacniaczy układu odpornościowego. Głęboki, spokojny sen sprawia, że ciało lepiej reaguje na stres i potencjalne stany zapalne, występujące w organizmie.

  8. Nie zapominajmy o piciu wody. To może być niełatwe, bo czym jesteśmy starsi, tym mniej odczuwamy pragnienie. Jednak picie około ośmiu szklanek wody dziennie jest niezbędne, by utrzymać odpowiednie nawilżenie organizmu. Dobrze nawilżone błony śluzowe stanowią skuteczniejszą barierę dla patogenów.

Jednak przede wszystkim pamiętajmy o jednej ważnej rzeczy - wsparciu osób starszych. Troska i pomoc są niezastąpione nie tylko w codziennych sprawach, które służą poprawie odporności (jak zrobienie zdrowych zakupów lub dowiezienie do lekarza), ale również w poprawie samopoczucia, nastroju, co na pewno doda każdemu organizmowi zapasu energii.

Zadbaj o
odporność
dla całej rodziny

Suplement Diety

Wybierz produkt:

Proszę wybrać produkt.

Oceń w skali od 1 do 5:

Proszę ocenić produkt.

Czy polecił/a byś innym stosowanie ISKIAL?

polecam

Napisz w kilku słowach jak oceniasz produkt (maks 255 znaków):

Dziękujemy za Twoją opinię.
Jest ona dla Nas bardzo ważna.
W związku z ograniczeniami technicznymi i prawnymi nie możemy zagwarantować, że wszystkie opinie pojawią się na stronie www.iskial.pl
Twoja opinia jest weryfikowana.

TWOJA OPINIA NIE ZOSTAŁA DODANA
SPRÓBUJ PONOWNIE