Jak wspierać układ odpornościowy
Artykuł

Jak wspierać układ odpornościowy

Sentencja "lepiej zapobiegać, niż leczyć" brzmi jak banał, ale jest coraz bardziej aktualna w czasach, w których wiele bakterii uodporniło się na dostępne antybiotyki, a przeciw wirusom nie ma skutecznego lekarstwa. Dlatego warto postawić na styl życia wzmacniający organizm, czyli: zdrową dietę, ruch oraz właściwie dobrane suplementy.

System odpornościowy człowieka składa się z dwóch linii obrony. Pierwsza to odporność wrodzona, w skład której wchodzą naturalne bariery, takie jak skóra czy błony śluzowe, oraz mechanizmy oczyszczająco-obronne: wydalanie moczu, łez czy odkasływanie. Do odporności wrodzonej należą także krążące we krwi i limfie białe krwinki, które mają zdolność rozpoznawania, wchłaniania i trawienia patogenów. Druga linia obrony to limfocyty T i limfocyty B, które rozpoznają drobnoustroje i skutecznie je neutralizują. Odpowiedni tryb życia powoduje, że wszystkie elementy układu immunologicznego są zwarte i gotowe na stawienie czoła bakteriom, wirusom i grzybom.

Słońce, powietrze, ruch!

Bez względu na aurę za oknem nie należy rezygnować z codziennego przebywania na świeżym powietrzu. Nawet 90 proc. Polaków ma za niski poziom witaminy D31, składnika, który odpowiada m.in. za sprawne działanie układu odpornościowego, a witamina ta w przeważającej mierze syntetyzowana jest przez skórę pod wpływem słońca. Dodatkowa porcja tlenu sprawia też, że białe krwinki - odpowiedzialne za eliminację złowrogich bakterii - stają się efektywniejsze. Dowiedziono, że ludzie aktywni fizycznie mniej chorują, ale - uwaga - wysiłek podejmowany w celu wzmocnienia układu odpornościowego nie może być zbyt intensywny. Przetrenowanie powoduje stres organizmu i w konsekwencji spadek odporności. Dlatego korzystniejszy dla zdrowia może okazać się szybki spacer niż codzienny trening biegowy. Będąc w ruchu, w sposób mechaniczny oczyszczamy drogi oddechowe oraz płuca, a przeciwciała i białe krwinki zaczynają szybciej krążyć we krwi, mogąc wcześniej wykryć chorobotwórcze drobnoustroje i zahamować potencjalny rozwój choroby.

Równowaga na talerzu

Jesteśmy tym, co jemy, dlatego codzienny jadłospis ma tak duże znaczenie dla naszego zdrowia. Powinniśmy unikać produktów, które obniżają odporność - przede wszystkim tych wysoko przetworzonych oraz białego cukru. Ten ostatni składnik osłabia zdolność neutrofili - komórek układu odpornościowego należących do grupy białych krwinek - do pochłaniania i niszczenia bakterii. Ponadto zaburza równowagę w mikroflorze jelitowej, a tam właśnie bytują dobroczynne bakterie, które trzymając w szachu patogeny, chronią nas przed zachorowaniem. Choć nie jest to nowe odkrycie, to jednak warto ciągle przypominać, że by wzmocnić odporność, należy zadbać o dietę obfitującą w warzywa i owoce, ryby oraz naturalną żywność fermentowaną (kefir, zsiadłe mleko, jogurt, kiszonki). Warzywa i owoce są źródłem cennych witamin - np. A, C i E oraz składników mineralnych, jak żelazo, selen i cynk. Dlaczego są one tak ważne dla naszej odporności?

Bogactwo witamin i składników mineralnych

Witamina C pobudza pracę układu odpornościowego, a także wzmacnia naczynia krwionośne, stawiając dodatkową barierę na drodze patogenów. Znajdziemy ją w cytrusach, jarmużu, brokułach, papryce, natce pietruszki, czarnej porzeczce, truskawkach i kiszonej kapuście (która zawiera dodatkowo bakterie probiotyczne).

Witamina A wspomaga pracę limfocytów T, a jej dobrym źródłem są słodkie ziemniaki, marchew, dynia, morele.

Witamina E - silny przeciwutleniacz - chroni organizm przed szkodliwymi substancjami. Duże jej ilości zawierają nasiona słonecznika, kiełki i zarodki pszenicy, soja, szpinak, brukselka, produkty pełnoziarniste, orzechy laskowe, olej słonecznikowy i rzepakowy.

Z kolei ryby morskie są źródłem:

  • cynku, który pobudza grasicę do produkcji limfocytów T,
  • kwasów omega-3, które aktywują limfocyty B,
  • selenu, który zabezpiecza błony komórkowe przed działaniem wolnych rodników,
  • witaminy D3 - wspomaga dojrzewanie limfocytów T i pobudza do aktywności makrofagi. Warto wiedzieć, że smażenie (najpopularniejsza forma przygotowania ryb) niszczy tę cenną witaminę.

Czosnek - nie strońmy też od czosnku, który ma właściwości antybakteryjne. Zawarte w nim substancje wpływają także na obniżenie hormonów stresu, a wiadomo, że stan, w którym organizm przez długi czas jest w gotowości, osłabia odporność. Alternatywą dla osób, które nie tolerują intensywnego zapachu tej rośliny, jest bezwonny ekstrakt z czosnku. Jest on składnikiem wielu preparatów wzmacniających odporność.

Olej z wątroby rekina - dobry na odporność

Kiedy w nawale obowiązków trudno nam zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, a organizm jest ponadstandardowo osłabiony, np. poprzez stres, przebytą chorobę czy niesprzyjającą aurę, dobrze jest wzmocnić układ odpornościowy, sięgając po odpowiedni suplement diety. Optymalnym preparatem będzie ten zawierający olej z wątroby rekina. Tu ważne rozróżnienie: olej z wątroby rekina to nie tran, bo tran jest olejem otrzymywanym z wątroby ryb, ale z gatunku dorszowatych. W przeciwieństwie do tranu to właśnie olej z wątroby rekina ma w swoim składzie cenione, biologicznie czynne substancje, takie jak alkiloglicerole i skwalen (występują one w niewielkiej ilości naturalnie w organizmie człowieka, między innymi w kobiecym mleku, które jest optymalnym pokarmem dla rozwijającego się noworodka).

Niektóre preparaty z olejem z wątroby rekina, która jest najbogatszym źródłem alkilogliceroli i skwalenu, zawierają również witaminę D3, która działa jako modulator układu immunologicznego. By dodatkowo wzmacniać odporność, do kapsułek z olejem z wątroby rekina dodaje się działający przeciwbakteryjnie i wspierający zdrowie układu oddechowego czosnek. Olej z wątroby rekina można wycisnąć z kapsułki i dodać do posiłku. Warto włączyć ten preparat do swojej listy produktów poprawiających odporność.

 

1) Płudowski P. i wsp., Ocena stanu zaopatrzenia w witaminę D w populacji osób dorosłych w Polsce, "Standardy medyczne/Pediatria", 2013, T.11, str. 609-617.

Zadbaj o
odporność
dla całej rodziny

Suplement Diety

Wybierz produkt:

Proszę wybrać produkt.

Oceń w skali od 1 do 5:

Proszę ocenić produkt.

Czy polecił/a byś innym stosowanie ISKIAL?

polecam

Napisz w kilku słowach jak oceniasz produkt (maks 255 znaków):

Dziękujemy za Twoją opinię.
Jest ona dla Nas bardzo ważna.
W związku z ograniczeniami technicznymi i prawnymi nie możemy zagwarantować, że wszystkie opinie pojawią się na stronie www.iskial.pl
Twoja opinia jest weryfikowana.

TWOJA OPINIA NIE ZOSTAŁA DODANA
SPRÓBUJ PONOWNIE